Pandemie koronavirus a s ní související domácí karanténa celé společnosti má jednoznačně již v současnosti zásadní dopad na každou oblast našeho života - nemluvě o jejím dopadu na různé podniky a společnosti. V průběhu posledních týdnů tak byl svět v jejím důsledku nucen zvyknout si na novou formu výkonu své práce - a to na tzv. "Homeoffice" neboli "práci z domova". Samozřejmě ne každé povolání je možné provádět z domova a možná si řeknete, že pokud existuje nějaká profese, kterou tímto způsobem nelze realizovat, je to jednoznačně práce interiérového designéra. Nicméně to není pravda.
Podle Danea Austina, interiérového designéra působícího v Bostonu, se jeho práce od zavedení domácí karantény dokonce ani příliš nezměnila. Jak sám uvedl: "Většina práce, kterou jako designér provádím, je online charakteru a proto dokážu i s uzavřením své kanceláře pohodlně pracovat dále jen s využitím svého počítače." Stejně dále konstatoval, že již mnoho let se prezentace jeho návrhů odesílají klientem v PDF formátu místo toho, aby se vypracovávaly kreslené, či malované umělecké návrhy s přiloženými vzorníky materiálů a barev. Co se zase týká měření a hodnocení interiéru - podle jeho slov ani na to není nutná fyzická přítomnost designéra v prostoru. Mnoho potřebných údajů totiž může být získaných z půdorysů a fotografií.
Podobný postup využívá i Jill Litner Kaplanová, která si distanční spolupráci osvojila už dříve a to prostřednictvím spolupráce se zahraničními klienty,jejichž prostorem neměla kvůli obrovské vzdálenosti přístup. V případě absence osobního kontaktu se zákazníkem a také absence obhlídky interiéru spolupráce probíhá jednoduše. Klient je požádán o náležitou dokumentaci prostoru a v případě, že nemá vědomost o tom, jak prostor správně změřit, Kaplanová se svým týmem mu tyto informace krok po kroku detailně a precizně popíší. Zároveň mu poskytnou i návod na to, jak správně vyfotografovat prostor tak, aby designérům poskytl dostatek potřebných informací.
Jelikož se však designér se zákazníkem nemá příležitost setkat osobně a není možné se vzájemně poznat, Kaplanová upozorňuje hned na několik základních otázek, které je klientovi důležité položit ještě před začátkem jakékoliv renovace, či zařizování. Řadí se k nim otázky typu: "Budou se v prostoru pohybovat i domácí zvířata? Nacházejí se v domácnosti dospělé osoby se zdravotním postižením, miminka, či teenageři, kteří potřebují dostatek osobního prostoru a soukromí? "
Rovněž je podle designérky nesmírně důležité vcítit se do celé domácnosti a uvědomit si, jaký styl a atmosféra v ní panuje. Rozhodně totiž nechcete procházet apartmánem tak, abyste měli při přechodu z jedné místnosti do druhé pocit, že jste přišli do úplně jiného domova. Každý projekt musí být v náležité harmonii se zbytkem domácnosti.
Při pohledu na současnou situaci designér Austin konstatoval, že "nový styl fungování je ve své podstatě nezbytný reset", který designérská obec již dlouhou dobu potřebovala. Právě až v této době si totiž každý uvědomuje, jak moc potřebujeme naše domovy a jak velmi důležité je to, aby nám nejen vyhovovali, ale abychom se v nich cítili i dobře.
Na druhé straně má však italský designér opačný názor na věc. Carlo Ratti z designérské společnosti Carlo Ratti Associati se domnívá, že práce z domova nemusí být tak skvělá a bezproblémová, jak se na první pohled může zdát. Jak ve svém prohlášení uvedl: "Pro většinu designérů je jejich práce zejména o společenských vztazích a komunikaci. To však v současné situaci absentuje nejvíce ze všeho. Proto práce z pohodlí domova bude vyžadovat mnohem větší úsilí, než by tomu bylo za obvyklých podmínek. "
Brazilský architekt Arthur Casas však v dané situaci vidí více pozitiv než negativ. Podle jeho slov konečně "nastal skvělý čas na přehodnocení konceptu práce z domova, který se začal objevovat a praktikovat již v 90. letech minulého století - no nikdy se nedokázal rozšířit natolik, aby nabyl celosvětový rozměr. Díky současné situaci máme možnost popřemýšlet nad tím, zda je v průběhu výkonu našeho povolání skutečně nezbytné neustále cestovat. "Podle Casas je proto zřejmé, že i když disponujeme technologiemi 21. století, stále jsme si neosvojili nové zvyky a využíváme ty zastaralé a pocházející ještě z minulého století.
Toto tvrzení ve značné míře potvrzuje i vyjádření kolumbijského designéra Davida Del Vallee, který uvedl, že "v Kolumbii nevyužívá ani jedno designérské studiu online způsob práce. Všechny projekty jsou vypracovávány tradičně s využitím pera a papíru. "Na druhé straně však rovněž uvedl, že z důvodu povinné domácí karantény se jeho společnost musela v nedávné době přeorientovat na nový způsob fungování, který se však ukázal jako překvapivě efektivní. Podle jeho slov se "celý tým změnil k nepoznání, když objevil svou flexibilitu a o to větší chuť pracovat. Služba Google Hangouts vylepšila jak kreativní, tak i technickou a administrativní část naší práce, přičemž využití technologií našimi pracovníky se díky tomu rozšířilo do mnohem větší míry. "
Celkově je tak možné konstatovat, že celý sektor designérů a architektů se v současné pandemie prozatím drží více než dobře. Stejně situaci zhodnotil i spoluzakladatel norské společnosti Snøhetta, Kjetil Trædal Thorsen, který uvedl: "Zatím věci probíhají hladce a jsme mile překvapeni tím, jak se lidé se současnou situací dokázali vypořádat. Je skvělé, že i navzdory mnoha negativům se na práci z domova dokáží dívat optimisticky. V rámci naší společnosti dokonce míváme spontánně online narozeninové oslavy. "
Proto je možné konstatovat, že i přes opatrnému a nepříliš nadšenému přístupu mnoha designérských a architektonických studií k práci z domova, mnoho studií se k němu staví maximálně optimisticky. Americká firma Rapt Studio navíc uvedla, že zaměstnanci, kteří jsou aktuálně samotě uvězněni ve svých apartmánech, mají (oproti předešlým obdobím) mnohem větší chuť socializovat se se svými spolupracovníky, se kterými si tak utužují vztahy a vzájemně se v těchto těžkých časech dokáží i efektivně podporovat. Rovněž podle slov spoluzakladatele kanadské společnosti ACDF Architecture - Maxima Frappiera, v současnosti mnoho pracovníků z této oblasti pochopilo i to, nakolik dokáže být homeoffice efektivním nástrojem. Jak uvedl: "Uznávám, že v případě těch, kteří se doma musí starat o své ratolesti, je situace trochu jiná. Nicméně zbytek zaměstnanců dospěl k překvapivému závěru. Tím je poznatek, že homeoffice s sebou přináší vyšší dávku koncentrace, která je zároveň spojena i s lepším výkonem. "
Podle redaktora amerického časopisu Dezeen, Toma Ravenscrofta, tak právě krize koronavirus může konečně dovést různé podniky, společnosti a studia k tomu, aby začali praktikovat a využívat i práci na dálku (s dnes tak donekonečna opakovaným názvem) "homeoffice".
Na to, abyste však dosáhli maximální dávku efektivnosti a kreativity, je třeba zajistit hned několik základních věcí. V první řadě je třeba v rámci domácnosti vyčlenit zvláštní a tzv. "pracovní prostor", který vám bude sloužit výhradně pro vyřizování pracovních záležitostí.
Tento pracovní koutek by měl disponovat přirozeným světlem, příjemnou atmosférou a možností přívodu čerstvého vzduchu. Může v něm být umístěn klasický psací stůl s kancelářskou židlí, ale i obyčejná sedačka s konferenčním stolkem. Důležité je, abyste se při práci cítili pohodlně a uvolněně - a proto zařízení pracovního prostoru podřiďte vlastním preferencím.
Co je však důležité a platí pro jakkoli vybavený pracovní prostor, je čistota a pořádek. Neznamená to, že na stole nemůže být umístěna například váza s čerstvě natrhanými květinami pro dotvoření příjemné atmosféry. Právě naopak. V době, kdy jsme uzavření v objektu o výměře několika metrů čtverečních, je více než vhodné přinést si z vnějšího prostředí trochu zeleně a přírody i do nitra. Rozhodně byste se však měli vyvarovat stohu papírů, špinavých šálků a rozházených dokumentů.
https://stopka.cz/cs/novinky-blog/blog/jak-vypada-homeoffice-interierovych-designeru-a-architektu#sigProId65ddb4c689